środa, 6 lutego 2013

Laurence Rees - Auschwitz. Naziści, ostateczne rozwiązanie


Laurence Rees - Auschwitz. Naziści, ostateczne rozwiązanie
Znany dziennikarz umieszcza historię obozu oświęcimskiego                      w szerszym kontekście historii Holocaustu.



Książka w rzetelny sposób opisuje historię obozu w Auschwitz. Autor stara się wyjaśnić przyczyny eksterminacji Żydów, a także sposób myślenia nazistów. Autor w swojej książce przywołuje zarówno wstrząsające wspomnienia byłych więźniów obozów, a  także wypowiedzi ich oprawców. Są to dwa zupełnie kontrastujące ze sobą światy - kat i jego ofiara. Dzięki dokładnym opisom zasad funkcjonowania obozów śmierci możemy spróbować wyobrazić sobie ogrom cierpienia uwięzionych w nich więźniów.

Bardzo poruszyła mnie wypowiedź jednego z byłych więźniów obozu w Auschwitz. Mężczyzna ten za każdym razem gdy ktoś jest dla  niego bardzo miły zastanawia się, jaki byłby ten człowiek w obozie.  Pokazuje nam to, że człowiek nigdy nie może być siebie pewny. Nie wiemy jak zachowywalibyśmy się w ekstremalnych okolicznościach - za jakie zapewne możemy uznać przebywanie w obozie śmierci. Niejednokrotnie w wypowiedziach byłych więźniów pojawiało się stwierdzenie, iż nawet osoby które były ich znajomymi, przyjaciółmi potrafiły odwrócić się od nich, wyzywać, a nawet donosić.

Książkę czytałam długo, ze względu na to, że co kilka stron musiałam przerwać i przemyśleć to czego się dowiedziałam. Przyznam również, iż kilka nocy śniłam o wojnie i obozach zagłady. Jednak nie żałuję, że sięgnęłam po tą książkę, dzięki niej poszerzyłam swoją wiedzę i zrozumiałam jak wielkie mamy szczęście, że urodziliśmy się kilkadziesiąt lat później..

Naród, który nie zna swej historii skazany jest na jej powtórne przeżycie.  

Były to z pewnością straszne czasy. Książka ta pozwoliła mi lepiej zapoznać się z tym strasznym okresem w dziejach świata. Polecam wszystkim - to naprawdę MOCNA LEKCJA HISTORII. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz